Ajanvaraus fysioterapia Ajanvaraus ryhmäliikunta  Palvelemme: Ma-ke 8-19, ti-to 8-19.15 pe 8-16.30  Kuntosali: Joka päivä 5-22

  

Selkä jumissa? Paikallinen Fysiokemi auttaa työhyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä

Työfysioterapeutti Tuija Salmi jakaa omat vinkkinsä, kuinka jokainen voi parantaa helposti ja nopeasti omaa työhyvinvointiaan. Myös vapaa-ajalla on suuri merkitys työssä jaksamiseen.

Loman jälkeen on hyvä hetki kiinnittää huomiota omaan työergonomiaan. Nykyisin iso osa työntekijöistä istuu suurimman osan ajastaan työpaikallaan, mikä on kaikkein kuormittavinta selän välilevyille.

– Hyvä työergonomia lähtee liikkeelle ennen kaikkea ihmisestä itsestään. Kukaan muu ei voi tehdä muutosta toisen puolesta, tietää työfysioterapeutti ja fysioterapeutti Tuija Salmi.

Työterveydenhuollon asiantuntijana Salmi on hoitanut paikallisessa Kemin Fysiokemissä ja Mehiläisen työelämäpalveluiden vastaanotolla satoja työntekijöitä, jotka ovat saapuneet huonosta työergonomiasta aiheutuneen oireilun vuoksi.

– Erityisesti pitkittyvät tuki- ja liikuntaelimistön vaivat ja sairaslomat ovat Suomessa yleisiä, toteaa Salmi.

Pienillä muutoksilla eteenpäin

Usein työergonomia voi kuitenkin parantua varsin pienillä muutoksilla.

– Työntekijän olisi hyvä säätää esimerkiksi työtuolia siten, että jalat ovat tukevasti maassa, selkänoja tukee ristiselkää ja tarvittaessa jalkojen alta löytyy jalkatuki. Jos työpaikalta löytyy sähköpöytä, on hyvä välissä tehdä töitä istuen, välissä seisten, opastaa Salmi.

Sähköpöydän käyttäjille löytyy myös ergomattoja, jotka vähentävät vartalon ja jalkojen rasitusta seistessä. Toinen vaihtoehto maton lisäksi on aktivointialusta, jossa työntekijä voi seisoa ja tehdä halutessaan keinuvaa liikettä, joka aktivoi samalla kehoa parantaen myös väsyneiden jalkojen verenkiertoa.

– Myös pöydän tulisi olla sellaisella korkeudella, joka mahdollistaa istumisen niin että olkapäät pysyvät rentoina ja kyynärpäät muodostavat alle 90 asteen kulman vartalon vierellä, Salmi muistuttaa.

Oli työpaikkana sitten toimisto, rakennustyömaa tai tehdas, on tauoilla tärkeä merkitys. Seisomaan pitäisi nousta ainakin kerran tunnissa.

– Jos on liikkeellä paljon, olisi suositeltavaa pitää minitaukoja ja tehdä lyhyitä elpymisliikkeitä, kuten pohkeiden venytyksiä, Salmi toteaa.

Työpäivän päätteeksi

Fyysisesti kuormittavan työn vastapainona on hyvä muistaa tehdä sekä kehonhallinta- että töistä palauttavia harjoitteita. Tärkeää on muistaa, että oman kunnon täytyy olla parempi kuin mitä työtehtävässä vaaditaan.

– Päivän istumisen jälkeen on selkää hyvä lepuuttaa selän lepoasennossa. Joten jo 15-20 minuutin lepo selällään lattialla jalat koukistettuna vaikkapa rahin päällä rentouttaa selän lihaksia ja muita selän rakenteita. Maitohapot lähtevät liikkeelle jaloista.

Muita palauttavia harjoitteita ovat esimerkiksi rullaus, tennispallohieronta, pumppaavat dynaamiset liikkeet sekä venyttely.

– Kun ihmiset palaavat lomiltaan takaisin työelämään, on jokaisen hyvä muistaa lisätä elämäänsä sopiva määrä liikuntaa, sekä terveellinen ravinto ja lepo. Kun nämä asiat ovat tasapainossa, onnistuu töiden organisointikin aivan uudella tavalla, ja nämä elämäntavat edistävät jaksamista töissäkin, Salmi kertoo.

Milloin kysyä apua?

Nykyisin työnantaja voi ostaa työterveydenhuollon asiantuntijan palveluita suoraan paikalliselta tekijältä tukien siten myös paikallista toimintaa.

– Kaikkien tuki- ja liikuntaelinvaivojen kohdalla kannattaa olla yhteydessä työfysioterapeuttiin, jos kivut eivät lakkaa ja työasentoa vaihtamallakaan tilanne ei helpotu. Hälytyskellojen pitäisi soida, jos esimerkiksi istuminen alkaa tuntua epämukavalta ja jos kipu jatkuu pitkän aikaa, Salmi opastaa ja summaa:

– Tärkeintä on kuunnella omaa kehoaan. Muutokset lähtevät lopulta meistä itsestämme.

 

 

Työfysioterapeutti Tuija Salmi on työskennellyt paikallisessa Fysiokemissä jo muutaman vuoden ajan auttaen alueen työntekijöitä parantamaan heidän työergonomiaan. " Päivän istumisen jälkeen on selkää hyvä lepuuttaa selän lepoasennossa. 15-20 minuutin lepo selällään lattialla jalat koukistettuna tuolin päällä rentouttaa sekä selän lihaksia että muitakin rakenteita”, opastaa Salmi.

Facebook Instagram