Palvelemme:  MA - TO 8.00 - 19.00  PE 8.00 - 16.30  Kuntosali: Joka päivä 5-22 (Kulkukortilla)

LPG-hoito osana uudenlaista fysioterapiaa

Fysiokemi tarjoaa hierontaa muistuttavan LPG-hoitomuodon, joka toimii erinomaisesti erilaisiin kipu- ja jännitystiloihin, sekä aineenvaihdunnan ja nestekierron vilkastuttamiseen.

LPG on kokonaisvaltainen hoitomuoto, jolla voidaan hoitaa tehokkaasti erilaisia kiputiloja, jotka johtuvat perussairaudesta tai traumasta. Sen teho on tutkitusti todistettu myös turvotuksen, tulehdusten ja neuropatiaoireiden hoidossa.

LPG-hoitoja yli 6 vuotta tehnyt fysioterapeutti Minna Kreivi mieltääkin hoitomuodon hyväksi osana muita fysioterapeuttisia hoitoja.

– LPG-terapiaa käytetään monimuotoisiin ongelmiin. Me Fysiokemillä olemme keskittyneet terveydenhoidollisiin, medical-terapiaan eli pehmytkudoskäsittelyyn, turvotuksen hoitoon, aineenvaihdunnallisiin ongelmiin, palovammojen ja arpien hoitoon sekä kivun hoitoon, listaa Kreivi.

Hoito voidaan antaa Kela-korvattavan fysioterapian yhteydessä tai sitten ihan omanaan.

Fysiokemille LPG-laite hankittiin loppuvuodesta 2011, jolloin Kreivi kävi yhdessä kollegansa Sari Kaketin kanssa maahantuojan laitekoulutuksissa.

Viime kuussa fysioterapeutit pääsivät matkustamaan Kemistä Pariisiin asti päivittämään LPG-tietouttaan.

– Oli todella mielenkiintoista nähdä kuinka tätä hoitomuotoa tehdään myös muualla sekä syventää käsitystä, saada perspektiiviä ja huomata, että emme tee asioita täällä periferiassa yhtään sen hullummin, Kreivi kertoo naurahtaen.

Miten hoitomuoto sitten toimii?

– LPG-laitteessa on erilaisia hoitopäitä, mukana imuteho ja rullat. Rullat pyörivät tarkoituksesta riippuen eri suuntiin ja mahdollistavat erityyppiset hoitotarpeet. Imuteho nostaa ihonalaiskudosta ja voimme käsitellä pintaa tai kohdistaa syvemmälle kudoksiin, jolloin värähtely luo liikettä myös syvempiin kerroksiin. Käsittelytekniikkaa sekä imun intensiteettiä ja frekvenssiä voi säätää hoitoalueen ja diagnoosin mukaan, Kreivi avaa menetelmää.

LPG-hoitolaitteella annettava hoito muistuttaakin hierontaa.

– Hoito kiihdyttää verenkiertoa moninkertaisesti, jolloin aineenvaihdunta vilkastuu. Tällöin vamma-alueen turvotus vähenee ja sidekudoksiset arpikudokset pehmenevät. Tämän vuoksi kirurgisten operaation jälkihoidossa käytetään yleisesti LPG-hoitoa, Kreivi kertoo.

Myös urheilijat jopa MM-tasolla käyttävät LPG-hoitoa helpottamaan lihasten toipumista kovasta rasituksesta. Hoidon avulla voidaan ennaltaehkäistä vammojen syntymistä ja lihakset saavat lisää elastisuutta ja rentoutta.

– Esteettisiin hoitoihin tepsii taas lipomassagen ROLL-tekniikka, joka takaa nopeita tuloksia vartalon kiinteytyksessä sekä paikallisten rasvakertymien ja veltostuneen ihon hoidossa.

LPG:n käyttöalue jaetaankin siis kolmeen eri osa-alueeseen, jotka ovat terapeuttiset hoidot (kivut), sporttihoidot (urheiluvammojen jälkeinen hoito) ja esteettiset hoidot (selluliitin ja rasvakudoksen hoito).

– Monet saavat LPG-terapiasta helpotusta lihasjännitykseen, lihaskalvokireyksiin, ligamenttiongelmiin, nivelten ympäristön jäykkyyteen ja kireyksiin sekä erityisesti turvotuksen hoitoon ja levottomiin jalkoihin, Kreivi listaa.

Asiakkaat, jotka ovat kokeneet LPG:n hyväksi ja ovat saaneet helpotusta vaivoihinsa, tulevat   fysioterapeutin mukaan hoitoihin uudelleen ja kertovat lähipiirilleen kokemuksistaan.

– Kannattaa kysyä meiltä, jos LPG toimii vaihtoehtona eri oireiden ja ongelmien hoitoon. Autamme mielellämme, Kreivi huikkaa hymyillen.

LPG-terapia mahdollistaa nopean kuntoutumisen ja on myös miellyttävän tuntuista. ”LPG-hoidon on koettu parantavan unen laatua sekä rentouttavan kokonaisvaltaisesti.

Facebook Instagram Usein kysyttyä
Auron Fysioterapeutit