Palvelemme:  MA - TO 8.00 - 19.00  PE 8.00 - 16.30  Kuntosali: Joka päivä 5-22 (Kulkukortilla)

  

Joogasta tasapainoa kiireiden keskelle – mikä joogalajeista sopii sinulle parhaiten?

Nykyään joogasta löytyy useita erilaisia vaihtoehtoja, jolloin aloittelija voi törmätä helposti valinnanvaikeuteen. Joogaopettaja Oili Ruokamo opastaa, miten päästä alkuun.

Jooga on intialainen, vuosituhansia vanha menetelmä, jossa yhdistyvät fyysinen harjoitus, syvä hengitys ja keskittyminen. Harjoitusmuodosta on syntynyt ajan saatossa useita eri muotoja, joilla on kuitenkin sama päämäärä: kehon ja mielen tasapaino.

Kemin Fysiokemi on lisännyt tälle syksylle suosittuja joogatunteja ryhmäliikuntatuntiensa joukkoon. Syyskuussa alkavat tunnit sisältävät yinjoogaa, vinyasa flowta, kongimeditaatiota sekä yhdistelmätunteja. Ohjaajana toimii kokenut joogaopettaja Oili Ruokamo.

– Jooga on todella kokonaisvaltaista. Se on hyvä tapa rentouttaa stressaantunutta mieltä, vahvistaa fyysistä kuntoa ja lisätä notkeutta. Työn ohella jooga tuo myös tarvittavaa tasapainoa kiireiden keskelle, avaa Ruokamo joogan ydintä.

Oppeja Intiasta

Ensimmäisen lapsensa syntymän jälkeen Ruokamo löysi joogan elämäänsä 90-luvun alussa, jolloin nainen asui vielä Kemijärvellä perheensä kanssa.

– Uskon todella, että minusta on tullut parempi ihminen joogan ansiosta, toteaa Ruokamo hymyillen.

Hän on juuri saapunut takaisin kolme kuukautta kestäneeltä Intian matkaltaan, jonka aikana otti osaa auyerveda-hoitoihin ja opiskeli jalkojen refloksologiaa. Päivät menivät uusien asioiden saloja oppien, mutta aina väliin joogattiin paikallisten opettajien kanssa.

Monipuolinen kouluttautuminen on Ruokamon mielestä rikkaus ja oppimista tapahtuu läpi elämän.

– Refloksologia ei ole virallinen koulutus täällä Suomessa, joten hyödynnän saatuja oppeja joogaohjauksessa. Olen suorittanut myös joogathaihierojan pätevyyden Thaimaassa, jossa olen matkustanut useamman kerran, kertoo maailmaa matkannut Ruokamo.

Miksi joogaamaan?

Jooga sopii jokaiselle. Vaikka osallistujalla olisikin fyysisiä rajoitteita, voi joogassa tehdä hengityksen kautta monenlaisia harjoitteita. Joogaopettaja pyrkiikin usein tunneillaan näyttämään liikkeistä variaatioita, joita voi tehdä omien kykyjensä mukaan.

– On tärkeä pitää mielessä, että olemme yksilöitä, joten kenenkään ei pidä tavoitella samaa, mitä naapuri tekee tunnilla vieressä. On tärkeää oppia kuuntelemaan omaa kehoa ja vastaamaan kehon tarpeisiin. Ajan mittaan oppii myös paremmin mielen tuntemusta.

– Mielestäni joogan ansiosta myös jokapäiväinen elämänlaatu paranee, sillä arjenkin voi hallita paremmin. Tervetuloa rohkeasti tutustumaan ja kokeilemaan, mikä tunneista tuntuu itselle omimmalta.

Fysiokemin joogatunnit

Yinjooga

Yin on restoratiivinen, terapeuttinen joogamuoto, joka rauhoittaa kehoa ja mieltä. Hengitys ohjaa liikettä ja mieli on mukana kuuntelemassa. Keskitytään nykyiseen hetkeen ja päästetään irti kaikesta suorittamisesta.
Kenelle: Sopii kaikille. Eteneminen tapahtuu rauhalliseen tahtiin. Ei tarvitse olla notkea tai venyvä.
Milloin: Tiistaisin klo 19.15-20.30

Vinyasa Flow

Hathaan perustuva joogatunti, jossa mukana Sivananda-gurun oppeja. Rauhallinen, vahvistava ja monesti hikoiluttavakin vinyasa flow -harjoitus, joka yhdistää liikkeen hengitykseen ja kehittää voimaa sekä joustavuutta kehossa.
Kenelle: Tunnille voivat osallistua kaiken tasoiset joogaajat, mutta perusliikkeiden tunteminen helpottaa mukana pysymistä.
Milloin: Torstaisin klo 19.15-20.30

Yhdistelmätunnit

Yin ja yang -yhdistelmätunteja, jotka kestävät 2,5 tuntia kerrallaan. Pääsee sekä rentoutumaan, että joogaamaan voimallisemmin. Tunnin lopussa pidetään kongirentoutus.
Milloin: Kerran kuukaudessa syyskuusta lähtien, lauantaiaamuisin

Kongimeditaatio

Työviikon lopettajainen. Tunnille voi tulla suoraan töistä rentoutumaan viikonloppua varten ja lataamaan akkuja. Meditaatiossa mukana myös tiibetiläiset maljat.
Milloin: Perjantaisin klo 16.30-17.30

 

 

"Monet meistä hengittävät pinnallisesti käyttäen vain keuhkojen yläosaa, kiinnittämättä hengitykseen minkäänlaista huomiota. Kannustaisin jokaista miettimään, millainen se oma työasento on, sekä hengittelemään tietoisemmin päivän aikana, jotta lukot avautuisivat paremmin”, opastaa Oili Ruokamo.

 

Facebook Instagram