Palvelemme:  MA - TO 8.00 - 19.00  PE 8.00 - 16.30  Kuntosali: Joka päivä 5-22 (Kulkukortilla)

  

Helpotusta äitiysfysioterapiasta 

Äitiysfysioterapia on fysioterapeuttista ohjausta ja neuvontaa raskaana oleville ja synnyttäneille.

Senja Valikainen tiesi jo yläasteella, että fysioterapia on se hänen juttunsa.

– Lukion jälkeen hain opiskelemaan opettajaksi ja en päässyt heti sisään, joten päätin viettää lukion jälkeen välivuoden. Seuraavana keväänä hain opiskelemaan fysioterapeutiksi, jonne pääsin yllätykseksi ensi yrittämällä, kertoo Valikainen hymyillen työpisteellään Fysiokemissä, jossa hän on aloittanut työsuhteensa vuonna 2016.

Innokas ja hymyilevä nuori nainen kertoo olleensa pienestä pitäen aina liikkuva ihminen.

– Fysioterapiassa yhdistyy liikunta ja samalla ihmisten auttaminen. Tämä kombo motivoi minua myös hakeutumaan tälle alalle, kertoo Valikainen.

Valikaisen yksi monesta erikoisosaamisalueesta on äitiysfysioterapia, jota hän ohjaa Fysiokemissä.

Äideille tarkoitettu fysioterapia sisältää muuan muassa keskivartalon hallintaa, raskausajan ja synnytyksen jälkeistä liikuntaa sekä suorien vatsalihasten erkauman kuntoutusta.

Useimmat äitiysfysioterapeutit, kuten Valikainen, ovat myös lantionpohjan toimintahäiriöiden asiantuntijoita, joten äitiysfysioterapeutti ammentaa osaamistaan usealta erikoistumisen osa-alueelta.

– Äitiysfysioterapian alle kuuluu sekä naisen raskausaika, että synnytyksen jälkeinen elämä. Fysioterapeuttina voin olla äidille tukena ja turvana.

Valikaisen mukaan monet äidit pähkäilevät, miten heidän kuuluisi liikkua raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen: ”miten uskallan liikkua ja kuinka usein?” Näiden asioiden kanssa fysioterapeutti voi auttaa kädestä pitäen tulevaa äitiä tai jo synnyttänyttä.

– Autan ja opastan vierellä, huikkaa Valikainen.

Fysioterapeutti muistuttaa, että vatsalihasten erkauma on naisilla luonnollinen ilmiö raskauden aikana. Synnytysaikana kohtu kasvaa voimakkaasti ja vatsaontelon paine sekä hormonaaliset muutokset venyttävät vatsalihasten välistä kalvoa ja työntävät vatsalihakset eroon toisistaan kehon sivuille. Synnytyksen jälkeen vatsalihakset palautuvat takaisin yhteen 3 – 4 kuukauden aikana.

– Joskus voi olla, että erkauman palautuminen viivästyy, jos äiti lähtee liian aikaisten liikkeelle tai liikkumaan liian raskaasti raskauden jälkeen, mihin vartalo ei vielä ole valmis.

Oireina voivat olla kipeä selkä, lantionpohjanongelmat, kuten virtsan karkailu tai keskivartalolihasten vaikea käskyttäminen, joka voi näkyä ongelmana hyvän ryhdin ylläpitämisessä.

Raskausaikana äitien kannattaakin siis muistaa, etteivät lähde liikkumaan heti liian voimakkaasti.

– Raskauden aikana liikunnan pitäisi olla lempeää ja tuntua hyvältä. Se ei saisi kuormittaa liikaa keskivartaloa, Valikainen opastaa.

Vatsaontelon painetta nostavia liikkeitä, jotka eivät ole hyväksi raskaana oleville naisille, voivat olla esimerkiksi hypyt, vatsalihasrutistukset, lankut, raskaat kyykyt, maastavedot ja taaksetaivutukset.

– Myös juokseminen on osoitettu, ettei se ole loppuraskaudessa hyväksi. Kannattaa aina kuitenkin muistaa, että yksilöllisiä eroja toki löytyy, kertoo Valikainen ja jatkaa:

– Mutta yhden neuvon muistan aina ja jonka kerron kaikille äideille. Tämän kuulin koulutuksessa, jossa sanottiin todella ihanasti, että kannattaa vetää lapsi lähelle. Tämä on mielestäni äideille ihana mielikuva. Eli vedät lantionpohjaa sisään ja ylöspäin sekä vatsaa pikkuisen sisään. Näin annat sisäisen halauksen lapselle, kertoo Valikainen hymyillen demonstroiden samalla liikettä työhuoneessaan.

 

Äitiysfysioterapiaan kuuluu läheisesti lantionpohjafysioterapia, johon Senja Valikainen on erikoistunut.
”Voimme tehdä asiakkaalle EMG-mittauksen, jossa tutkitaan lantionpohjalihasten toimintaa, voimantuottoa ja rentoutumiskykyä.”

 

Facebook Instagram Usein kysyttyä
Auron Fysioterapeutit