Akupunktio

Itämainen akupunktio perustuu vanhaan filosofiseen ajattelutapaan ja sen
taustana on oppi viidestä elementistä sekä Yin-Jang oppi. Hoidon perustana on
tasapainottaminen.
Länsimainen akupunktio perustuu fysiologiseen ajattelutapaan ja on pääasiassa
kivun hoitomenetelmä. Silloin pyritään aktivoimaan kipua säätelevät toiminnat
kuten endorfiinin eritys, porttikolli-mekanismi, verenkierron vilkastuminen ja
rentous. Hoidon suorittaminen on yksilöllistä jolloin voidaan käyttää vahvoja,
paikallis- ja etäispisteitä. Hoito annetaan tavallisesti sarjana optimaaliseen
hoitotulokseen pyrittäessä. Akupunktio on vaaraton asiakkaalle kun neulat ovat
koulutetun terapeutin käsissä.
Akupunktiota käytetään pääasiassa kivun hoitoon, parhaiten se tehoaa akuuttiin
vuotiaille.

Itämainen akupunktio perustuu vanhaan filosofiseen ajattelutapaan ja sen taustana on oppi viidestä elementistä sekä Yin-Jang oppi. Hoidon perustana on tasapainottaminen.

Länsimainen akupunktio perustuu fysiologiseen ajattelutapaan ja on pääasiassa kivun hoitomenetelmä. Silloin pyritään aktivoimaan kipua säätelevät toiminnat kuten endorfiinin eritys, porttikolli-mekanismi, verenkierron vilkastuminen ja rentous. Hoidon suorittaminen on yksilöllistä jolloin voidaan käyttää vahvoja, paikallis- ja etäispisteitä. Hoito annetaan tavallisesti sarjana optimaaliseen hoitotulokseen pyrittäessä. Akupunktio on vaaraton asiakkaalle kun neulat ovat koulutetun terapeutin käsissä.

Akupunktiota käytetään pääasiassa kivun hoitoon, parhaiten se tehoaa akuuttiin kipuun. Akupunktio sopii hyvin myös päänsäryn ja migreenin hoitoon. Akupunktiota voi käyttää myös esim. verenpaineen, stressin ja poskiontelotulehduksen hoitoon.

Akupunktion vasta-aiheita ovat mm. kuume, sydämentahdistin, infektioriskipotilaat, psyykkiset vauriot ja verenvuototauti. Akupunktiota ei saa myöskään antaa alle 8-vuotiaille.