Fysiokemi Valtakatu 21-23 94100 Kemi Palvelemme:  MA - TI 8.00 - 19.00  KE - TO 8.00 - 18.30  PE 8.00 - 17.30  Kuntosali: Joka päivä 5-22 (Kulkukortilla)

Äitiysfysioterapia/Lantionpohjafysioterapia

Äitiysfysioterapia = fysioterapeuttista ohjausta ja neuvontaa raskaana oleville tai synnyttäneille sekä myös raskautta suunnitteleville.

Äitiysfysioterpia on kohdennettua fysioterapiaa raskaana olevien ja synnyttäneiden naisten tarpeisiin. Tavoitteena äitiysfysioterapiassa on auttaa äitiä löytämään itselle sopivat tavat liikkua, ohjata lantionpohjanlihasten sekä keskivartalon lihasten vahvistavaan harjoitteluun, sekä auttaa äitejä palautumaan synnytyksestä.

Synnytyksestä palautuminen voi ottaa oman aikansa, ja joskus palautumisen tueksi tarvitaan ammattilaisen ohjausta, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Tuloksellista kuntoutusta voidaan toteuttaa vielä vuosikymmenien kuluttua synnytyksestä. Useimmat äitiysfysioterapeutit ovat myös lantionpohjan toimintahäiriöiden asiantuntiojoita, joten äitiysfysioterapeutti ammentaa osaamistaan useammalta sektorilta.

Millaisia oireita viivästynyt synnytyksestä palautuminen aiheuttaa?

- Suolisto-oireet: vatsa turpoaa huomattavasti syömisen jälkeen
- Vatsan pömpötys
- Vaikeudet saada kontaktia keskivartalon lihaksiin
- Ryhdikästä asentoa on vaikea ylläpitää
- Pinnallinen hengitys tai hengästyminen, hengittämisen vaikeudet
- Kivut lantion alueella, alaselässä ja pakaroissa
- Lantionpohjan toiminnan häiriöt

Raskausaika muokkaa naisen kehoa monin eri tavoin, jolloin kehon hyvinvoinnista huolehtiminen korostuu entisestään. Raskaus muuttaa kehon painopistettä ja hormonaalisten muutosten vuoksi lantionkori ja nivelet löystyvät, jolloin kehon lisääntynyt kuormitus voi aiheuttaa mm. alaselkäkipua, säteilevää tunnetta ala- taikka yläraajoissa, turvotusta, lantionpohjan ongelmia. Näihin on mahdollista saada helpotusta fysioterapian eri hoitomuodoilla sekä oikeanlaisilla harjoitteilla.

Synnytyksen jälkeen keho on jälleen muutostilassa, jolloin keskivartalon syvien lihasten ja lantionpohjan palautuminen vaativat erityistä huomiointia. Samalla niska-hartianseudun sekä selän vaivat voivat korostua vauvaa kantaessa.

Liikunnan pariin on hyvä palata synnytyksen jälkeen maltillisesti, sillä vasta lantionpohjan ja jännesauman palauduttua liikunnan kuormitusta voi lisätä progressiivisesti. Tässä vaiheessa fysioterapiaa on olennaisinta asennon, ryhdin ja keskivartalon hallinta sekä rangan liikkuvuudesta huolehtiminen – fysioterapeutilta saat yksilöllisiä harjoitteita sekä vinkkejä soveltuvista liikuntalajeista.

- Raskauden aikainen ohjaus ja neuvonta
- Liikunta raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen
- Synnytyksen jälkeinen palautuminen
- Suorien vatsalihasten ja erkauman tutkiminen, huomiointi ja kuntoutus
- Lantionpohjan vaivat, pidätysongelmien, laskeumien ja kiputilojen hoito ja kuntoutus

Katso/varaa tästä vapaita aikoja fysioterapeuteillemme.

Facebook Instagram Usein kysyttyä
Auron Fysioterapeutit